Kasım 2011 
   Önceki Sayılar :    Remzi Kitabevi Ana Sayfa

TANRI’YA KAFA TUTAN BİR KABİL
Elif Şahin Hamidi (elif.sahin@gmail.com)

KAOSLA BÜYÜYEN COĞRAFYANIN HİKÂYESİ
Ayfer Genç (ayfergenc@gmail.com)

NEREYE GİDİYORUZ?
Ayşe Başcı (aysebasci@hotmail.com)

BİR MİCHALENGELO MASALI
Melisa Ceren Hasmaden (melisahasmaden@gmail.com)

KÜRESELCİLERİN DEMOKRASİSİ
Necip Azakoğlu

DEVRİMİN MÜREKKEBİ
Yankı Enki (yankienki@yahoo.com)

ÇÜNKÜ DÜNYA PEYNİR DEĞİL!
Simla Sunay (simlasunay@gmail.com)

TABULARI YIKMAK
Raife Polat (raifepolat@antipopuler.com)

TANRI’YA KAFA TUTAN BİR KABİL

Elif Şahin Hamidi (elif.sahin@gmail.com)



Eserleri 25 dile çevrilen Portekizli yazar José Saramago’nun ölmeden önce yazdığı son romanı “Kabil”, Kırmızı Kedi Yayınevi tarafından yayınlandı. 1998 yılında Nobel Edebiyat Ödülü’ne layık görülen, çağdaş dünya edebiyatının önemli ismi Saramago, eşi Pilar del Río’ya ithaf ettiği bu son romanda, insanlığın ilk cinayetini ve bu cinayetin faili Kabil üzerinden varoluşu, iyiliği-kötülüğü, savaşları, katliamları, adaleti, nefreti ve dahası Tanrı’yı sorguluyor. “Katil” yazgılı Kabil’i temize çıkarmaya çalışan Saramago, “ol” diyerek börtü böceği, hayvanları, insanları ve tüm yeryüzünü yaratan “Efendi Tanrı”yla âdeta hesaplaşıyor.


2009 yılında, İncil’i “kötü alışkanlıkların el kitabı” şeklinde tanımlayan Saramago, Katolik Kilisesi ve muhafazakârların şimşeklerini üzerine çekmiş ve belki de sonu gelmeyecek tartışmaların önünü açmıştı. 2010 yılında 87 yaşında hayata veda eden yazar, büyük tartışmalara ve tepkilere sebep olan son eserinde kutsal kitaplardaki kadim başlangıca dönüp, Âdem ve Havva’nın oğlu, kardeş katili Kabil üzerinden, tabir yerindeyse Tanrı’ya kafa tutuyor. Kendisini daima bir ateist/tanrıtanımaz olarak niteleyen Saramago, bu kurmaca eserinde dinsel metinleri yeniden üretip “aykırı” bir şekilde yorumluyor. Saramago bu yeniden üretimi gerçekleştirirken bir yandan oldukça dikkat çekici felsefi sorgulamalara gidiyor; diğer yandan kendine özgü üslubu, ironik ve muzip anlatımıyla insanın yüzüne hınzır bir gülümseme yerleştirmeyi başarıyor. Bu sıra dışı ironi ustası biraz da bu nedenle çözülmeyecek bir iple okuru kendisine bağlıyor.


Portekizli yazarın en kısa sürede (dört ayda) yazdığı romanlardan biri olan “Kabil”, yazım biçimi ve imlayla olan ilişkisi açısından da ilginç ve dikkat çekici. Diyebiliriz ki Saramago, çoğu kere kullandığı o upuzun cümlelerde imla işaretlerini bozguna uğratıyor. Oldukça tasarruflu bir şekilde kullanıyor bu işaretleri. Yaklaşık 150’ye yakın kitabın çevirisine imza atan Işık Ergüden, noktalama işareti olarak nokta ve virgülle yetinen, neredeyse bir başkasına gereksinim duymayan Saramago’nun kendine özgü bu yazım şekline ve biçemine sadık kalmış. Şunu da belirtmeden geçmeyelim: Yazar, bu şahsına münhasır yazım şeklini ilk kez “Baltasar ve Blimunda” adlı eserinde kullanmıştır. Saramago, anlatım biçimi bakımından da kutsal kitaplardaki metinleri aratmayan, âdeta onlar kadar etkileyici cümlelerle örüyor hikâyesini. Yani bu özgün yapıtta, kutsal kitaplardaki gibi bir hava estiğini, onlara has bir atmosfer yaratıldığını söyleyebiliriz.


“İncil kötü alışkanlıkların el kitabıdır… İncil’in Tanrı’sı güvenilir değil, kötü biri ve öç almaya kararlı. İncil’de acımasızlık, zina, her türlü şiddet ve kan dökme var. Bu inkâr edilemez” diyerek Kilise’nin öfkesini alevlendiren Saramago, “Kabil” romanında Eski Ahit’teki metinleri, bu söylediklerini ispatlamaya çalışarak dönüştürüyor, yeniden üretiyor. José Saramago şeytanın avukatlığını yapıyor ve bir yandan da “Tanrı öldü!” diye bağırıyor. Romanda, her şey olup bittikten sonra ortaya çıkan (gecikerek) “Efendi Tanrı”yla söz düellosuna giriyor Kabil. Bu cinayetten, her şeyin egemen sahibi olan Tanrı’yı sorumlu tutuyor.



1 Abdullah Gül ile 12 Yıl
Ahmet Sever (Doğan Kitap)
2 Konstantiniyye Oteli
Zülfü Livaneli (Doğan Kitap)
3 Başarıya Götüren Aile
Doğan Cüceloğlu (Remzi Kitabevi)
4 İstanbul
Friedrich Schrader (Remzi Kitabevi)
5 Trendeki Kız
Paula Hawkins (İthaki Yayınları)
6 Türklerin Tarihi
İlber Ortaylı (Timaş Yayınları)
7 Paris’e Son Tren
Michele Zackheim (Remzi Kitabevi)
8 Steve Jobs Gibi Düşünmek
Daniel Smith (NTV Yayınları)
9 Kavgam
Karl Ove Knausgaard (MonoKL Yayınları)
10 Masal Terapi
Judith Malika Liberman (Doğan Novus)
11 Günübirlik Hayatlar
Irvin D. Yalom (Pegasus Yayınları)
12 Öğrendim ki…
Gürben Ergen Çelik (Doğan Novus)
13 Kürk Mantolu Madonna
Sabahattin Ali (Yapı Kredi Yayınları)
14 Aptalı Tanımak
A. M. Celâl Şengör (Ka Kitap)
15 Elveda Haziran
Sarah Jio (Arkadya Yayınları)
1 Grey
E. L. James (Random House)
2 Adultery
Paulo Coelho (Random House)
3 A Line In The Sand
James Barr (Simon & Schuster)
4 How to Be Parisian Wherever You Are: Love, Style, and Bad Habits
Anne Berest (Random House)
5 Colorless Tsukuru Tazaki
Haruki Murakami (Random House)
6 Talk Like TED
Carmine Gallo (Macmillan)
7 We Are Our Brains
Dick Swaab (Penguin)
8 Elizabeth is Missing
Emma Healey (Penguin)
9 The Girl on the Train
Paula Hawkins (Transworld)
10 Confessions of a Sociopath
M. E. Thomas (Pan MacMillan )
11 Our Mathematical Universe
Max Tegmark (Penguin)
12 The Dust That Falls From Dreams
Louis De Bernires (Harvill Secker)
13 The Miniaturist
Jessie Burton (Pan MacMillan )
14 Saladin
John Man (Transworld)
15 The Art of Social Media
Guy Kawasaki/Peg Fitzpatrick (Portfolio Penguin)
Remzi Kitabevi A. Ş. Akmerkez E3 Blok Kat:14 Etiler/İstanbul | (212) 282 20 80 | post@remzi.com.tr